Friday, December 23, 2011

MBA ဘြဲ႕ရရင္ ဘာျဖစ္မလဲ?

စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္မ်ားသည္ ယခုအခါ၌ MBA သင္တန္းတစ္ခုကို တက္လိုက္လွ်င္ ေသခ်ာေပါက္ ေအာင္ျမင္ၿပီး လုပ္ငန္းခြင္ထဲတြင္ အသာစီးရမည္ဟု ေၾကာ္ျငာေလ့ရွိၾကသည္။ အကယ္၍ သင့္တင့္သည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္တစ္ခုမွ ဘြဲ႕ရလွ်င္ ထုိလုပ္ငန္းခြင္မ်ား၌လည္း ခန္႔ထားရန္ သင့္ေတာ္ေကာင္းမြန္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ထြက္ေနသည္။ ထို႔ျပင္ အျခား MBA ဘြဲ႕ရသူမ်ားႏွင့္ အခ်ိတ္အဆက္မိသြားမည္။ အတန္းထဲ၌ တက္ေရာက္သင္ၾကားသည့္ အေတြ႕အႀကံဳလည္း အနည္းႏွင့္အမ်ား ရမည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေက်ာင္းလခ အကုန္ခံပါ။ ထိုအက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားကို အရယူလိုက္ပါဟု စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္မ်ားက ေၾကညာေလ့ရွိၾကသည္။
ျပႆနာမွာ ထိုမွ်မလြယ္ပါ။ ေက်ာင္းသားေတြက စီးပြားေရးပညာသင္ တကၠသုိလ္မ်ား၏ ကတိမ်ားသည္ အႏွစ္မရွိ၊ အကာသက္သက္ျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္စ ျပဳလာၾကသည္။ MBA ဘြဲ႕သင္တန္းတြင္ တက္ေရာက္သင္ၾကားကာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းမွ ရရွိသည့္ အက်ဳိးေက်းဇူးမွာ ဂရိ၊ ျပည္သူ႔ေၾကြးၿမီမ်ားလို ျဖစ္ေနသည္ဟု ေျပာၾကသည္။ အသက္ အစိတ္၊ ၃၀ အရြယ္၌ လုပ္ငန္းအသင့္အတင့္ တစ္ခုရွိလွ်င္ ကုမၸဏီက အကုန္အက်မခံလွ်င္ MBA ဘြဲ႕ရရန္ သင္ၾကားျခင္းသည္ စြန္႔စားရမႈ ႀကီးမားသည္။ သင့္မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း အေတြ႕အႀကံဳရွိသည္ဆုိလွ်င္ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမွာ ထိုအေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ဆက္လက္ေလ့လာဆည္းပူးရန္၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္ သြားသည္ထက္ ပို၍အသံုးဝင္ေအာင္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ႀကိဳးစားရန္ျဖစ္သည္။
စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္မ်ားက စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ ေႏွးေကြးေနသည့္အခ်ိန္သည္ မိမိပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ အေကာင္းဆံုးအခ်ိန္ဟု ေျပာေလ့ေျပာထရွိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ထုတ္ေျပာေလ့မရွိသည့္ ကိစၥတစ္ခုမွာ သင့္ေငြကို သူတို႔က လိုအပ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ သင္၏ခ်က္လက္မွတ္ကို ေစာင့္စားေနသည့္ စီးပြားေရးပညာသင္တကၠသိုလ္မ်ား ရွိသည္။ ၄င္းတို႔၏ေက်ာင္းႏွင့္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ရန္ပံုေငြ လိုအပ္ေနၾကသည္။ ေစ်းကြက္၏ ဝယ္လိုအားႏွင့္ ေရာင္းလိုအားေပၚမူတည္ၿပီး ခန္႔ထားရသည့္ စီးပြားေရးပညာသင္ ပါေမာကၡမ်ားလည္း ရွိသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေက်ာင္းသားေလာင္းမ်ားအေနျဖင့္ သတိထားရသည္မွာ အကယ္၍ MBA ဘြဲ႕သည္ စြန္႔စားရက်ဳိးနပ္သည္၊ စြန္႔စားထုိက္သည္ဟု ယူဆလွ်င္ အျခားသူမ်ားက အဘယ့္ေၾကာင့္ မတက္ဘဲ ေနၾကသနည္း။ ကိုယ္အထင္ႀကီးေနသည့္ သူမ်ားက MBA ဘြဲ႕မရဘဲ၊ မယူဘဲေနၾကသည္ကို စဥ္းစားရန္လိုသည္။
ဟားဗဒ္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းပညာသင္တကၠသိုလ္တြင္ မၾကာမီက ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအသစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။ သူသည္ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈပညာတြင္ ကၽြမ္းက်င္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္သည္။ သူ႔ကို ဘလြန္းဘတ္ စီးပြားေရးဂ်ာနယ္က ဂိုမန္ဆက္ခ်္္ကုမၸဏီက ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္ျပခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ပါသလားဟု ေမးသည့္အခါ သူက “ဟားဗဒ္စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္ဟာ ဘ႑ာေရးေလာကက ျဖစ္ရပ္ေတြကို အၿမဲတမ္းေစာင့္ၾကည့္ပါတယ္။ သူတို႔ကို သာဓကထားၿပီးလည္း အတုယူေလ့ရွိတယ္။ ထြက္လာတဲ့ သတင္းေတြကိုလည္း ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္တယ္။ အနည္းဆံုး ဒီဘ႑ာေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ဘာေတြျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားတယ္။ ဂိုမန္ဆက္ခ်္က ဘာျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာ တစ္ခ်ိန္က်ရင္ ေလ့လာၿပီးေတာ့ တင္ျပမယ္။ အဲဒီလုပ္ငန္းကေန ေလ့လာတင္ျပစရာေတြ ရွိတယ္ ” ဟုေျဖသည္။ သူသည္ ဂုိမန္ဆက္ခ်္ဘက္ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဂိုမန္ဆက္ခ်္ကို ေဝဖန္သည့္ဘက္ကေသာ္လည္းေကာင္း ရပ္တည္ခဲ့ပံုရသည္။ သူက ကၽြန္ေတာ္တို႔ေခတ္၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုကိုသာ ေထာက္ျပသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေလာကကို သူတို႔က ေထာက္ပ့ံျခင္းမျပဳမီ ဦးစြာေလ့လာဖို႔ လိုအပ္ေနေၾကာင္း ျပသေနသည္။ ေလ့လာရာ၌ ေနာက္က်ေနသည္ ေႏွးသည္။
အရည္အေသြး ျမင့္လြန္းေနသလား?
ယေန႔ေခတ္တြင္ တျဖည္းျဖည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေနသည့္ စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ၾကည့္သည့္အခါ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္ရန္အတြက္ MBA ဘြဲ႕ရရန္ မလိုသည္မွာ ထင္ရွားသည္။ ကမာၻေပၚတြင္ နည္းပညာအရာတြင္ ထိပ္တန္းကုမၸဏီတစ္ခုျဖစ္ေသာ၊ ေစ်းကြက္ေပါက္ အရင္းအႏွီးပမာဏလည္း ႀကီးမားေသာ Apple သည္ မၾကာမီက Microsoft ကို ေက်ာ္လြန္၍ သြားခဲ့ရာ Apple ကုမၸဏီ၌ ထိပ္တန္းအရာရွိႀကီးမ်ားသည္ MBA ဘြဲ႕ရမ်ား ပါဝင္ျခင္းမရွိသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ကမာၻေပၚက ထိပ္တန္းအရင္းအႏွီး ႀကီးမားသည့္ ရန္ပံုေငြအဖြဲ႕မ်ား၌ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား၊ သခ်ၤာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ေရာင္းဝယ္သမားမ်ား၊ အေတြးအေခၚေကာင္းကာ အစီအစဥ္ဆြဲတတ္သူမ်ားကို MBA ဘြဲ႕ရမ်ားထက္ ပို၍ဦးစားေပးတတ္သည္ကုိ ေတြ႕ၾကရသည္။ ကိုယ္က်င့္တရား၊ ပညာေၾကာင့္ မဝံ့မရဲျဖစ္ေနသည့္သူမ်ားထက္ ပို၍လိုလားသည္။
ထြန္းသစ္စႏုိင္ငံမ်ား၌ ၁၉ ရာစုႏွစ္က အေမရိကန္ဓါးျပမ်ားကဲ့သို႔ ဥစၥာဓနမ်ား ရွာေဖြစုေဆာင္းလာခဲ့ၿပီး MBA အစီအစဥ္၌ ပါဝင္သည့္ သင္တန္းမ်ား၊ ဘာသာရပ္မ်ားကို လံုးဝမသိဘဲ ႀကီးပြားလာသူမ်ား ရွိသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္တကၠသိုလ္မ်ားက သင္ၾကားေပးလိုက္သည့္ သင္႐ိုးမ်ားသည္ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲကို အမီမလိုက္ႏုိင္။ ေဟာင္ေကာင္မွ သူေ႒းႀကီး လီကာရွင္းႏွင့္ မကာအိုမွ စတန္လီ္ဟို သို႔မဟုတ္ ႐ူးပတ္မားေဒါ့တို႔သည္ MBA ဘြဲ႕ရမ်ားမဟုတ္ၾက။ သူတို႔က MBA ကို စီးပြားေရးလုပ္ငန္း အခြင့္အလမ္းတစ္ခုအျဖစ္သာ ျမင္ေကာင္းျမင္မည္။ ဤနည္းအားျဖင့္သာ ၄င္းတို႔က MBA သင္တန္းေက်ာင္းမ်ား တည္ေထာင္ကာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေကာင္း ျမႇဳပ္ႏွံမည္။ သူတို႔က စရိတ္ႀကီးမားတာေတြကိုၾကည့္၊ MBA ဘြဲ႕ရ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ လခေတြ မညီမွ်တာေတြကိုျမင္၊ အထူးသျဖင့္ ထိပ္တန္းတကၠသိုလ္မ်ားမွ MBA ဘြဲ႕ရၿပီး ဘ႑ာေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ အတုိင္ပင္ခံလုပ္ငန္းမ်ား၌ ေရာက္သည့္လူမ်ား လခေကာင္းေကာင္းရသည္ကို ျမင္မည္၊ အမ်ားအားျဖင့္ MBA ဘြဲ႕ရမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္သည့္လုပ္ငန္းရွင္မ်ား သိပ္မရွိ။
သူတို႔က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းသည္ အေျခခံအားျဖင့္ ကိစၥႏွစ္ခုႏွင့္ ပတ္သက္သည္။ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈႏွင့္ ေရာင္းခ်မႈသာ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္အစီအစဥ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၌ ထိုဘာသာရပ္ႏွစ္ခုကို သင္ၾကားေပးျခင္းမရွိ။ MBA ကြန္ရက္မ်ား အမွန္မည္သို႔ျဖစ္ေနသည္ကိုလည္း စဥ္းစားရလိမ့္မည္။ ဟိုေနရာ၊ ဒီေနရာမွေရာက္လာသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပညာသင္ေက်ာင္းသားမ်ားျဖင့္ ကမာၻအႏွံ႔ ကြန္ရက္ႀကီး တည္ေဆာက္ႏုိင္စရာ အေၾကာင္းမရွိ။ ကိုယ့္အိမ္မွာကိုယ္၊ ကိုယ့္ၿမိဳ႕၊ ကိုယ့္ရြာ၌သာ ေနလွ်င္ ကမာၻအႏွံ႕ကြန္ရက္ကို ခ်ိတ္ဆက္စရာလည္းမလို။ အေကာင္းဆံုးေသာ ကြန္ရက္တည္ေဆာက္သည့္နည္းမွာ ေက်ာင္းသြားသည့္ နည္းလမ္းမဟုတ္။ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ရန္သာ ျဖစ္သည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ ကိုယ္လိုခ်င္သမွ် MBA ဘြဲ႕ရေတြ၊ မိတ္ေဆြေတြ ရႏုိင္သည္။ သူတို႔က စီးပြားေရးပညာရွင္အခ်ဳိ႕ႏွင့္ ေတြ႕ေကာင္းေတြ႕မည္။ ထုိပညာရွင္မ်ား၏ ေလွ်ာက္လႊာမ်ားကို ယူၿပီးလွ်င္ ေဘးဖယ္ပစ္လိုက္မည္။
(အီေကာေနာမစ္)


ဆရာခင္ေမာင္ညိဳ၏ ေဖ့ဘြတ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္..။

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More