Thursday, November 24, 2011

အေျပာင္းအလဲမ်ားကို ေျပာင္းလဲပစ္ျခင္း

Written by ေအာင္မင္းသိုက္   

ကြၽန္ေတာ္ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ပုံစံတစ္ခုကို အဆိုျပဳခဲ့သည္။ သို႔ေပမယ့္ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ပုံစံတစ္ရပ္ကို တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ အလြန္တရာ အံ့ခ်ီးဖြယ္ျဖစ္ေနပါ၏။ တစ္ျခားေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ တည္ေဆာက္ျခင္း သည္ လိုလားအပ္ေသာအရာ၊ ႀကိဳဆိုေကာင္းေသာ ကိစၥျဖစ္သည္။ ပစၥကၡကို ခ်ဳပ္ကိုင္မိကတည္းက ျပႆနာတစ္ရပ္ကို စိတ္ထဲ၌ မ်က္ေမႇာက္ျပဳ ႀကဳံေတြ႕ရေပေတာ့မည္။ ဖက္ဒရစ္ဂ်ိမ္းေမဆန္။
၁၉၈၄ ခုႏႇစ္တြင္ ဂ်ိမ္းေမဆန္က အထက္ပါအတိုင္း ေၾကာ္ျငာစာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။မာ့ကၡႏႇင့္ အိန္ဂ်ယ္တို႔၏ ကမာၻေက်ာ္ကြန္ျမဴနစ္ေၾကာ္ျငာစာတမ္းကဲ့သို႔ပင္ ေမဆန္၏ ေၾကာ္ျငာစာတမ္းသည္လည္း လူမႈႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္တြင္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။ ေျမာက္ပိုင္း အေမရိကတိုက္အပါအ၀င္ ကမာၻတစ္၀န္းတြင္ ႀကဳံေတြ႕ေနရေသာ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရးတို႔၏ ေျပာင္းလဲမႈကို အေလးနက္ထား၍ သုံးသပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ စစ္မႇန္ေသာသမုိင္းႏႇင့္ လူမႈႏုိင္ငံေရး အေျခအေနမႇန္တို႔ကို မႇန္ကန္စြာ နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ သို႔မႇသာလွ်င္ လက္ရႇိသမိုင္းအေနအထားကို နားလည္သေဘာေပါက္၊ တန္ဖိုးျဖတ္ ႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေမဆန္က ဆိုလိုျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ဂလိုဘယ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသည္ စက္မႈလြန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသစ္ တစ္ခုျဖစ္သည္။ စားသုံးသူ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္သည္။ႏုိင္ငံေပါင္းစုံလူမ်ဳိးစုံ (ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရး)တို႔ ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းထားေသာ လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ ျဖစ္လာသည္။ သတင္း မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ အီလက္ထေရာနစ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ ဆိုက္ဘာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ နည္းပညာျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း စသည္ျဖင့္ ကင္ပြန္းတပ္ ခဲ့ၾကသည္။

လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ ပို၍လည္း ပိုင္းစစိတ္မႊာထားျခင္းခံရလာသျဖင့္ ဗဟိုခ်က္တစ္ေနရာမႇ အမိန္႔ၾသဇာေပးျခင္း၊ စုစည္းျခင္း၊ ႀကီးမားခိုင္ခံ့သည့္ အစုအဖြဲ႔တို႔၏ ဆုံးျဖတ္ျပ႒ာန္းျခင္းတို႔ထက္ အစုငယ္မ်ား၏ အေတြးေခၚ အယူအဆမ်ား တူညီခ်က္ေပၚ အေျခခံ၍ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ လႈပ္ရႇားမႈ၊ ေတာ္လႇန္မႈမ်ား  . . . .
လူ့အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္တြင္ ကိုလိုနီျပဳသူ၊ ကိုလိုနီက်င့္ခံရသူ၊ ဖိႏႇိပ္သူ၊ ဖိႏႇိပ္ခံရသူ စသည္ျဖင့္ ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ား ရႇိေနသည္။ ဖိႏႇိပ္သူ-ဖိႏႇိပ္ခံရသူဆိုေသာ အဓိပၸာယ္မႇာလည္း ပုံေသကားခ်ပ္ မရႇိေတာ့ေပ။ ႏုိင္ငံေရးအရ အာဏာကို ၾကာျမင့္စြာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားမႇ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားမ်ားကို ဖိႏႇိပ္သူမ်ားအျဖစ္ သတ္မႇတ္ထားၿပီး ျပည္သူလူထုအမ်ားစုႀကီးသည္ ဖိႏႇိပ္ခံမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ လြတ္လပ္ေရး၊ တရားမွ်တမႈေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးကို ဦးတည္ေသာ ေတာ္လႇန္ေရးမ်ား ဥေရာပတိုက္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္လူမႈေရးမညီမွ်မႈမ်ားက အာရႇ၊ အာဖရိက၊ လက္တင္အေမရိကတို႔တြင္ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လႇန္ေရးမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ လက္နက္ကိုင္ အၾကမ္းဖက္ေတာ္လႇန္ေရးမ်ား အားေကာင္းလာခဲ့သည္ႏႇင့္အမွ် အာဏာသည္ လက္နက္ေပၚတြင္ မူတည္ေနသည္ဟူေသာ အယူအဆ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။
လက္နက္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာကို ရယူျခင္းသည္ ေျမရႇင္ပေဒသရာဇ္စနစ္၊ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္ႏႇင့္ အသြင္သ႑ာန္ ဘာမႇမျခားေၾကာင္းကို သမိုင္းက သက္ေသျပခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ၂၀ ရာစုႏႇစ္ စပိုင္းကတည္းက လက္နက္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေတာ္လႇန္ေရးဆင္ႏႊဲခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း ေခတ္ေဟာင္းအျမင္၊ ေခတ္ေဟာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ ျပန္လည္ထြက္ေပၚလာခဲ့ပုံကို မ်က္၀ါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ အရင္းရႇင္ စနစ္သည္ စက္မႈလြန္အရင္းရႇင္စနစ္သို႔ မေရာက္မီအခ်ိန္ကမူ လူသားတို႔၏ အသိဥာဏ္ဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈသည္လည္း ျမန္ ဆန္မႈမရႇိေသး။ ဤအတြက္ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ Open Society ရႇိေရးသည္ ပို၍အေရးပါေၾကာင္းကို သိလာၾကသည္။တစ္ပါတီအာဏာရႇင္မ်ား၏ ေအာက္တြင္ေနထိုင္ရေသာ လူသား၏ဘ၀သည္ အရင္းရႇင္စနစ္ အစဦးကာလဆိုးရြားမႈ ထက္ပိုဆိုးရြားေၾကာင္း သေဘာေပါက္ လာခဲ့ၾက သည္။ အရင္းရႇင္ႏႇင့္ ပစၥည္းမဲ့ဟူေသာ အဓိပၸာယ္သတ္မႇတ္ခ်က္သည္ ၂၀ ရာစုတြင္ ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီဆိုေသာ အခ်က္ကို ျပင္သစ္ ဒႆနေဗဒပညာရႇင္ ေဂ်ာန္ဖရန္ဆြာလိုင္ယုိတာက The Postmodern Condition တြင္ ေရးသားခဲ့သည္။ လိုင္ယုိတာအလိုအရ ယင္းေနရာတြင္ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီႏႇင့္ တကၠႏိုကေရဇီတို႔၀င္လာၿပီဟု ေရးသားခဲ့သည္။ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီစနစ္သည္ အေရႇ႕ဥေရာပတိုက္ႏိုင္ငံမ်ားႏႇင့္ အျခားအာရႇ-အာဖရိက-လက္တင္ အေမရိကႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေတြ႕ေနရဆဲျဖစ္သည္။ အရင္းရႇင္စနစ္သည္ တတိယအဆင့္ ေရာက္ရႇိလာၿပီး ေနာက္စားသုံးသူ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ စက္မႈလြန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လာသည္။ အရင္းရႇင္စနစ္သည္ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးအရ နယ္ခ်ဲ႕မႈမ်ား ျပဳလုပ္သည္ဟူေသာ လီနင္၏ အဆိုအမိန္႔သည္လည္း လြဲမႇားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
သိပၸံပညာ၊ အသိပညာဆိုင္ရာ တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈစနစ္၊ စီးပြားေရး ေဆာင္ရြက္မႈပုံစံမ်ား ေျပာင္းလဲလာသည္ႏႇင့္အမွ် လူမႈဘ၀မ်ားသည္လည္း ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္လာၿပီျဖစ္သည္။ စက္မႈ အရင္းရႇင္စနစ္ အားေကာင္းခ်ိန္တြင္ ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ ေမာ္ဒန္အယူအဆ၊ အေတြးအေခၚ(ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စာေပ၊ အႏုပညာ)တို႔သည္ ၂၁ ရာစုအရင္းရႇင္ေခတ္လြန္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ေမႇးမႇိန္လာၿပီး ယင္းလူမႈႏုိင္ငံေရး ဘ၀ႏႇင့္ဆက္ႏႊယ္ေသာ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အယူအဆမ်ားသည္လည္း အစားထိုး၀င္ေရာက္လာခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံ ေရး အယူအဆမ်ားသည္လည္း ယေန႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ယခင္ကရႇိခဲ့ၿပီးျဖစ္ေသာ ခမ္းနားႀကီး က်ယ္ေသာ အယူအဆ မ်ား(ဥပမာ မာ့ကၡ၀ါဒႏႇင့္အျခားအယူအဆမ်ား)ကို လက္မခံေတာ့ေပ။ လူ့အဖြဲ႕အစည္းသည္ ပို၍လည္း ပိုင္းစစိတ္မႊာထားျခင္းခံရလာသျဖင့္ ဗဟိုခ်က္တစ္ေနရာမႇ အမိန္႔ၾသဇာေပးျခင္း၊ စုစည္းျခင္း၊ ႀကီးမား ခိုင္ခံ့သည့္ အစုအဖြဲ႕တို႔၏ ဆုံးျဖတ္ျပ႒ာန္းျခင္းတို႔ထက္ အစုငယ္၊ အဖြဲ႕ငယ္မ်ား၏ အေတြးေခၚအယူအဆမ်ား တူညီခ်က္ေပၚအေျခခံ၍ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ လႈပ္ရႇားမႈ၊ ေတာ္လႇန္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾကေလသည္။ ဤအခ်က္သည္ စက္မႈလြန္ အရင္းရႇင္စနစ္၊ ဆိုက္ဘာစီးပြားေရးစနစ္၏ လူမႈေရး ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရႇားမႈျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏႇစ္ေပါင္းႏႇစ္ဆယ္ခန္႔က ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႏႇင့္ အေရႇ႕ဥေရာပတိုက္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ေျပာင္းလဲမႈႏႇင့္ ယေန႔ေခတ္ အာရပ္ကမၻာတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အာရပ္ေႏြဦးတို႔၏ ပုံသ႑ာန္ေကာ၊ အႏႇစ္သာရပါ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ၿပီ။ ဤေျပာင္းလဲမႈမ်ားအတြက္ ထင္ရႇား သည့္ လကၡဏာတစ္ရပ္မႇာ ျပင္သစ္ဒႆနိက ေဗဒပညာရႇင္လိုင္ယာတိုတာညႊန္းဆိုခဲ့ေသာ ပို့စ္ေမာ္ဒန္အေျခအေနပင္ျဖစ္သည္။  အေမရိကန္ႏႇင့္ ဥေရာပတိုက္တြင္ ျဖစ္ပြားေနေသာ ေ၀ါစထရိ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားဆန့္က်င္သည့္ ျပည္သူလႈပ္ရႇားမႈသည္လည္း လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ေျပာင္းလဲမႈလိုလားေသာ အသိအျမင္၊ အယူအဆမ်ားေပၚတြင္ အေျခခံေနသည္။
ျပည္သူမ်ား၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ လမ္းမ်ား၊ ပန္းၿခံမ်ားကို ျပဇာတ္႐ုံသဖြယ္ အသုံးျပဳၿပီး လိုလားခ်က္မ်ား ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသျဖင့္ ႐ိုင္းဇုမ္မ်ားသဖြယ္ ပ်ံ႕ႏႇံ႔သြားခဲ့ရေလသည္။ ျပည္သူအမ်ားစုပါ၀င္လာသည့္ လႈပ္ရႇားမႈသည္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသမုိင္းတြင္ ထင္ရႇားေသာ လူမႈေျပာင္းလဲေရးမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစသည္အထိ အင္အားႀကီးမားလာခဲ့ၿပီး အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ ပါတီႏိုင္ငံေရးကိုပင္ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရေလ သည္။

Ref:1-Caria Buckley; Occupy groups look beyond camps.(I.H.T). 2-Jean Francois Lyotard;The Postmodern Condition.3-Chela Sandoval;Methodlogy of the oppressed. 4-Zygmunt Bauman; Life in Fragments.
eleven media group ထံမွ ကူးယူပါ သည္

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More